Tomb Raider Forum

Tomb Raider Forum => Tomb Raider Level Editor => Topic started by: Den on 09 Sep 2011, 20:59:28

Title: General Meta2tr thread
Post by: Den on 09 Sep 2011, 20:59:28
General Meta 2tr thread, dit topic heb ik aangemaakt voor als ik meta2tr vragen heb haha, ik ben niet zo goed in vragen/antwoorden uittypen in het engels  :@

Hoe kan ik een tile precies zo mooi uitknippen in vier stukken? dat lukt niet met de knife, als ik die gebruik, komen er scheve faces of ze trekken een lijn door de hele kamer heen?  :(

En als ik uiteindelijk een square in driehoeken maak met de wire, ontstaat er een rare doorschijnende face, die ik alleen kan verwijderen door de faces met textures eerst te verwijderen, zodat de nieuwe aangemaakte face tevoorschijn komt.

NEGEER 2E VRAAG
Title: Re: General Meta2tr thread
Post by: Titak on 09 Sep 2011, 21:13:47
Kopieer en plak die face.
Hij komt dan in de objectslist als object** te staan.
Selecteer dit nieuwe object in de lijst en ga naar "Object>Mesh Smoothing".
Gebruik getal 2 en klik ok.

Waarom eerst kopi?ren?
Nou, omdat "Mesh smoothing" niet op een geselecteerd stuk toegepast kan worden. Het wordt altijd toegepast op het hele object/room.
Dus als je niet "Mesh smoothing" wilt toepassen op de hele kamer, dan moet je dus eerst die stukken die je organischer wilt hebben kopi?ren en plakken.

Vergeet niet "Triangulate faces" te gebruiken, anders zie je die gebogen faces steeds verdwijnen.
Title: Re: General Meta2tr thread
Post by: Den on 09 Sep 2011, 21:22:07
Dankje, ik hier thuis echt een schriftje met allerlei info over hoe ik iets moet doen haha xD

ik heb waarschijnlijk een manier gevonden om toch nog na meta2tr in de NGLE te bouwen... :D
Title: Re: General Meta2tr thread
Post by: Titak on 10 Sep 2011, 00:31:13
Dat is zeker mogelijk.  ;D
Heeft te maken met een nieuwe do-not-delete te maken door de nieuwe, met NGLE gemaakte, tr4 weer uit te pakken.
En vervolgens moet je de eerder uitgepakte textures en alle MQO bestanden weer in de map met de nieuw aangemaakte do-not-delete zetten en vervolgens weer alle bestanden omzetten met meta2tr.exe.

Dit werkt in elk geval wel voor mij als ik vrij kleine aanpassingen maak met NGLE.
Alles ging echter wel raar doen toen ik nieuwe doors in het level maakte en kamers toe ging voegen.
Dus ik ben er nog steeds niet achter hoe werken met NGLE + Meta2TR precies werkt.
Moeilijk is het vast niet maar ik heb gewoon nog niet echt goed gezocht en onderzocht hoe dat werkt.  (Heb dat ook nog niet nodig...)
Title: Re: General Meta2tr thread
Post by: Compass on 10 Sep 2011, 11:08:26
Eigenlijk moet je dus gewoon eerst je level bouwen > testen > fouten verbeteren (wanneer nodig) > testen > meta2tr-en > testen > etc.
Title: Re: General Meta2tr thread
Post by: Titak on 10 Sep 2011, 16:39:52
Zo heb ik het nu inderdaad wel gedaan.
Maar beide tegelijk is echt wel mogelijk want psiko doet dat ook.

Ik weet echter nog niet of ik dat de volgende keer ook ga doen of dat ik het dan weer net zo asl nu ga doen. Ik vraag me namelijk af of het voor mij wel zo gemakkelijk is... k wil namelijk altijd vrij snel resultaat zien en dan het liefst het uiteindelijke resultaat. En ik verander kamers zo vaak in NGLE... en dan zou ik in Meta ook nog weer eens alles moeten veranderen. Of zo...
Ik weet het niet. Zoals ik het nu gedaan heb vind ik het in elk geval wel goed, dus ik ga mijn volgende MoA level zeker weten weer editen met Meta2TR.
Op welke manier dan ook. In elk geval wil ik dan ook leren UV-mappen.   ;D
Title: Re: General Meta2tr thread
Post by: Den on 10 Sep 2011, 17:12:29
ik wil dat nu al, ik heb een nieuwe personage in mijn levelset, maar hij leeft al lang in de jungle dus hij draagt alleen een broek, ik heb daarvoor kurtis gebruikt, ik heb hem iets breder gemaakt en zijn t-shirt verwijderd, maar ik moet zijn lichaam texturen.... geen idee hoe ik dat ooit voor elkaar zal krijgen, maar ik heb er wel al een speciale texture voor:

(https://www.trforum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg813.imageshack.us%2Fimg813%2F4931%2Fmuscletorsotexture.jpg&hash=5b3ad482ea6e96c41343df97ff93872d6c5084b0)

Title: Re: General Meta2tr thread
Post by: Den on 13 Oct 2011, 19:35:38
Hoe kan ik eigenlijk een face doorzichtig maken?
Title: Re: General Meta2tr thread
Post by: Titak on 14 Oct 2011, 19:49:34
Volgens mij kan dat niet in Meta, als je tenminste dat semi-transparante bedoeld die oa gebruikt wordt bij wateroppervlakken en glas objecten. Net als shine. Dat kan ook niet.

Maar dat semitransparante weet ik ook niet zeker hoor. Kan best dat er zo'n optie in de UV-mapping afdeling van Meta zit.
Je zou het kunnen vragen in de Meta2TR thread op TRF.

Ik kopieer altijd faces die semi-transparant zijn en gebruik ze dan op de plek waar ik ze ook nog wil hebben...  :@


Die gast is wel gespierd zeg!
Hij is goed gezond gebleven, al die tijd alleen in de jungle.  ;D
Title: Re: General Meta2tr thread
Post by: Den on 14 Oct 2011, 20:32:36
Okee, ik blijf dus iets fout doen.

OF ik heb rare leveltextures, OF ik heb rare object textures, hoe kan ik dit oplossen, ik wou mijn level deze avond laten testen maar ik ben nu volledig hopeloos. :'(
Title: Re: General Meta2tr thread
Post by: Titak on 14 Oct 2011, 23:16:39
Heb je alle origineel uitgepakte bestanden nog? (Alles behalve de originele do-not-delete.)
Controleer dit door de MoveAll en alle andere mqo bestanden te openen. Als de textures daar nog goed zijn is in principe alles nog intact.

Zo ja, dan kun je je level weer opnieuw converteren met tom2pc.exe.
Plaats deze verse tr4 in de meta2tr map en pak alles opnieuw uit in een lege map zodat je niet je originele bestanden overschrijft. Ga vervolgens de originele bestanden (textures, ge?dite RoomAll en MoveAll enzo)  kopi?ren naar de map waar je net je level opnieuw hebt laten uitpakken door Meta2TR. Ga NIET die originele do-not-delete vervangen! Gebruik nu de net uitgepakte!
Ga vervolgens eerst alle textures op meta2tr.exe gooigen en daarna pas alle mqo bestanden.
Alles zou dan weer goed moeten zijn.

Ik wel eens geprobeerd om dan de nieuwe do-not-delete te kopi?ren naar de map met de originele textures enzo, maar op de een of andere manier gaf dat een conflict. Maar mischien was dat toen toevallig zo en kun je dus net zo goed de do-not-delete verplaatsen ipv al die andere bestanden.


Title: Re: General Meta2tr thread
Post by: Den on 15 Oct 2011, 14:21:49
Nog een vraag, als ik nu opnieuw in Meta de levels importeer, verschijnen er dubbele objecten, enige manier om dit te voorkomen?
Title: Re: General Meta2tr thread
Post by: Titak on 15 Oct 2011, 15:11:59
De MapMergeList gebruiken.
Of anders de losse objecten, die blijkbaar EN al gemerged zijn in de RoomAll.mqo EN als losse mqo nog hun oude uiterlijk hebben, editen zodat er nog maar 1 face overblijft die je dan zo plaatst dat ie altijd in de grond of muur zit.

Weet niet of het je al een keer opgevallen was maar objecten die gemerged worden met de MapMergeList worden door Meta2TR gereduceerd tot een puntje. Dus het object an sich bestaat eigenlijk nog wel maar is niet meer zichtbaar. Vandaar dat je met de MapMergeList dus geen dubbele objecten krijgt.


Trouwens, even een zijstraatje, als je shiny objecten merged met de RoomAll.mqo verdwijnt de shine.
Weet niet of ik dat al eens gezegd had...

Title: Re: General Meta2tr thread
Post by: Den on 15 Oct 2011, 15:19:15
Dankje :D

Ik ga nu alles opnieuw importeren zodat het getest kan worden, heb voor de zekerheid een backup van mijn backup gemaakt -O_
Title: Re: General Meta2tr thread
Post by: Titak on 15 Oct 2011, 18:36:32
Backup van een backup is altijd goed.  ;D

Als ik ook nog weer moet testen zeg je het maar hoor.  ;D
Title: Re: General Meta2tr thread
Post by: Den on 16 Oct 2011, 00:34:47
Graag. ;D
Title: Re: General Meta2tr thread
Post by: Titak on 16 Oct 2011, 12:14:32
Okee. Zal ik doen.
Laat me maar weten wanneer het weer zo ver is.  ;D
Title: Re: General Meta2tr thread
Post by: Den on 17 Oct 2011, 13:10:24
Bah!
Het kwam door te veel bump map textures, ik kon mijn textures niet overschrijven!
Ik heb de bump maps maar verwijderd, zo erg is dat toch niet.

Nu moet ik alleen de MoveAll nog goed krijgen...
Title: Re: General Meta2tr thread
Post by: Titak on 17 Oct 2011, 17:34:32
Gosh... je hebt een limiet bereikt die ik zelfs nog nooit bereikt heb!  -O_

Maar ja, ik heb dan ook al geen jaren bumpmaps gebruikt...  ;D
Vind ze niet nodig bij de grotere textures die nu mogelijk zijn.
Title: Re: General Meta2tr thread
Post by: Den on 17 Oct 2011, 18:14:05
Gosh... je hebt een limiet bereikt die ik zelfs nog nooit bereikt heb!  -O_

Toch nog iets om trots op te zijn ;D

Trouwens...

Je kent toch wel die film Avatar, met die Navi figuurtjes?

Nou, ik heb van het spel een paar textures kunnen rippen, heb er wel uren naar gezocht hoe, maar kon niks vinden, en heb het toen zelf voor elkaar gekregen, het zijn echt ultra realistische textures, als je ze wilt, zeg je het maar. ;D

De reden dat ik dit post is omdat er ook van die militair pakjes in zitten, ik dacht meteen aan een paar HQ Sas's voor jouw level...  :]

Trouwens, ik kan ook sounds rippen, ik heb er mega veel. Alleen moet ik even kijken welke programma's hij ze mee kan openen, het zijn gewoon OGG files maar Audacity pakt ze niet. ???

beetje offtopic... ;D
Title: Re: General Meta2tr thread
Post by: Titak on 18 Oct 2011, 11:28:21
Oh, textures! Altijd welkom.  |O|
(Ben inerdaad van plan om bad guys in mijn volgende MoA levels te stoppen.)
Sounds zijn ook altijd welkom.  |O|

Ik denk niet dat ik ooit alle textures en sounds die ik inmiddels heb verzameld zal gebruiken, maar het is prettig om een uitgebreide collectie te hebben om uit te kiezen!  ;D
Title: Re: General Meta2tr thread
Post by: Den on 18 Oct 2011, 17:12:04
Okee, ik zal proberen het een en ander samen te stellen ;)


Ik word helemaal gek!
Ik krijg de object textures nog steeds niet te werk (moet ik de nieuwe moveall of de oude gebruiken?) ???
Title: Re: General Meta2tr thread
Post by: Titak on 19 Oct 2011, 18:16:02
Ik gebruik altijd de laatste die ik ge?dit heb en dan met de oude textures enzo.
Die nieuwe gebruik ik dus zelden, tenzij de textures en alle nieuw uitgepakte MQO bestanden nog steeds compatible zijn met mijn oudere al ge?dite bestanden.
Title: Re: General Meta2tr thread
Post by: Den on 19 Oct 2011, 18:38:29
Ik denk dat ik mijn level voor 20X20X20 challenge maar later ga releasen.
Ik krijg het nog niet helemaal goed, maarja, zolang ik hem maar release.
Wel jammer. Maar ik heb er ook gewoon eventjes geen zin in op het moment, deadlines zijn echt niks voor mij.
Title: Re: General Meta2tr thread
Post by: Titak on 19 Oct 2011, 20:19:35
Wanneer is die deadline eigenlijk?
Hoeveel luitjes doen nog mee?
Title: Re: General Meta2tr thread
Post by: Den on 19 Oct 2011, 20:31:35
het is de 30e, dan moet het af zijn.
Ik red dat niet meer, ik denk dat UziMaster alle prijzen wint want hij is de enigste die zijn level afkrijgt....

Zielig eigenlijk, dat ik ook van niemand even te horen krijg hoe het gaat, pas als de deadline komt gaan al die mensen een beetje rond posten als een kip zonder kop dat ze het niet af hebben, weet ik zeker.
Title: Re: General Meta2tr thread
Post by: Titak on 19 Oct 2011, 22:53:20
Die kans is inderdaad aanwezig.
Wel jammer als dat zo is.
Title: Re: General Meta2tr thread
Post by: Den on 20 Oct 2011, 12:53:27
Ja, dat is zeker jammer, want shauni had toch echt vet mooie beelden gemaakt, en THOR en ik hadden TRA objecten van Atlantis en Egypt nagemaakt. Maarja...

Mijn level komt in iedergeval wel af, zelfs als ik opnieuw moet Meta2tr'en doe ik het. ;D
Ik wil een 9+ voor mijn debut level, en ik heb het gevoel dat dat vooral gaat lukken als ik meta2tr gebruik.
Trouwens, die soort van ''trailer'' gebruikt meta functies, het zou dan raar zijn om het zonder die functies te releasen....




Iemand moet even binnenkort onze dialogen verbreken...  O-)



Even tussendoor...

Mijn zus is naar Addy van den Krommenakker, die van die jurken enzo, ze gaat daar stage lopen en we worden zo gebeld of ze is aangenomen of niet  |O|